3 největší mýty, se kterými se v copywritingu setkávám

29.02.2020

Nejen mezi řidiči, ale i mezi copywritery a jejich klienty koluje řada polopravd, omylů a mýtů. Na rozdíl od silnic v marketingu naštěstí nejde většinou o život. Jenže škoda je i peněz, které zbytečně vyhodíte jen proto, že máte o copywritingu zkreslenou představu. Podívejte se proto na ty nejčastější mýty, se kterými se v praxi setkávám.

Většina předsudků a mýtů se (logicky) drží hlavně mezi klienty, kteří zatím nemají s tvorbou obsahu vlastní zkušenost. A jejich představa o copywritingu je často formovaná tím, co vidí u konkurence.

Jenže ne všechno, co se hodí pro konkurenci, je dobré i pro vás.

Konkurence může cílit na jinou skupinu zákazníků, může mít jiné plány nebo strategii. Anebo nic takového mít nemusí a její výstupy mohou mířit vyloženě naslepo.

Proto nikdy nepodléhejte mylným dojmům a mýtům, na které na internetu narazíte.

Mýtus č. 1: copywriter musí být odborník

První a zřejmě nejčastější mylná představa se týká podoby textů a odbornosti samotného copywritera. Řada lidí totiž věří, že copík musí tématu perfektně rozumět.

S tímto požadavkem se často setkávám zejména u poptávek, které se objevují na facebooku. Paradoxem je, že u nich často najdete odměnu, která odborné práci zdaleka neodpovídá.

Představa, že kvalitní copywriter musí být odborník na dané téma, je ale v naprosté většině případů zcestná! A často je to dokonce pravý opak toho, co potřebujete.

Schválně se zkuste sami zamyslet nad tím, komu jsou vaše výstupy určené.

Vsadím se, že to určitě nebudou experti či vědci, kteří hledají odbornou stať přinášející nové objevy z neutronové fyziky. Většinou jsou to laici. I když třeba částečně poučení.

Nechcete se předvádět, ale prodávat

Myslete na to, že i top manažer, který hledá nový ERP systém, může úvodním výběrem pověřit třeba stážistu nebo asistentku.

Jenže ti se v odborných informacích nevyznají. Místo toho potřebují jasně vysvětlit, jak váš software jejich firmě pomůže. Textem, ve kterém půjdete do hloubky a zavalíte čtenáře spoustou odborných pojmů, se sice možná blýsknete, ale svůj produkt jim neprodáte.

A právě proto je lepší, když se copywriter dokáže na váš produkt či službu podívat očima laika.

Jeden z prvních úkolů, který jsem jako copywriter dostal, bylo napsání e-booku o výběru ERP systému. Asi nemusím vysvětlovat, že jsem o tom nevěděl skoro nic. Vlastně jsem ani moc netušil, co ERP systémy jsou. Všechno jsem ale dokázal nastudovat a hlavně srozumitelně popsat. A samozřejmě jsme pak s klientem ještě e-book doladili, aby vše sedělo.
Jeden z prvních úkolů, který jsem jako copywriter dostal, bylo napsání e-booku o výběru ERP systému. Asi nemusím vysvětlovat, že jsem o tom nevěděl skoro nic. Vlastně jsem ani moc netušil, co ERP systémy jsou. Všechno jsem ale dokázal nastudovat a hlavně srozumitelně popsat. A samozřejmě jsme pak s klientem ještě e-book doladili, aby vše sedělo.

Text musí být srozumitelný pro všechny čtenáře

Odborník sice může perfektně znát váš produkt a oblast vašeho podnikání, ale není to zárukou toho, že napíše fungující text.

Místo toho hrozí, že se nedokáže vžít do myšlení cílové skupiny. Jeho texty pak budou příliš složité a odborné. A efekt minimální.

Často je proto lepší, když texty píše laik. Samozřejmě takový, který se o vašem produktu, jeho fungování i zákaznících chce dozvědět co nejvíc. A nebojí se průběžně ptát na cokoliv, čemu nerozumí.

Jen tak dokáže popsat váš produkt a jeho přínos srozumitelně.

Bez ohledu na to, jestli si příspěvek bude číst manažer, jeho asistentka či stážista.

Mýtus č. 2: text musí být akční a cool

V poslední době mám pocit, že tahle pověra naštěstí pomalu mizí. Přesto se tu a tam stále objevuje, a proto je důležité se o ní zmínit.

Rozhodně totiž neplatí, že dobré texty jsou vždy akční, zábavné a sexy. Dobré texty jsou především ty, které fungují. A můžou být i docela nudné.

Záleží na tom, ke komu mluvíte. Pokud například prodáváte luxusní reality, je pro vás komunikační styl Alzy zcela mimo. Vaše cílová skupina pravděpodobně komunikuje úplně jinak. Nebo alespoň zcela jinou úroveň komunikace očekává.

A právě tomu musí odpovídat styl, jakým jsou vaše texty napsané. A kterému podléhá veškerá firemní komunikace (ideálně nejen navenek, ale i dovnitř). Jen tak bude vše uvěřitelné a maximálně efektivní.

Právě komunikační styl se někteří klienti snaží kopírovat od konkurence. Ale pozor. Jak už jsem zmínil, jiná firma může cílit na jiné zákazníky. Anebo může mít celou komunikační strategii postavenou na archetypu, který se k vám nehodí.

Zapomeňte proto na snahu být za každou cenu akční, zábavní a stejní jako konkurence. Místo toho se zamyslete nad tím, kdo jsou vaši klienti a jak komunikují. Tomu přizpůsobte tvorbu obsahu.

Mýtus č. 3: na napsání článku stačí hodinka

Opět se na chvíli vrátím k facebookovým poptávkám. Pravidelně se v nich objevuje podobná nabídka: "Odměna: 200 korun za normostranu".

Vychází pravděpodobně z předpokladu, že napsání jedné strany je otázka chvilky. A s několikastránkovým článkem si autor bez problémů poradí za hodinku.

Tak to ale nefunguje - pokud tedy chcete alespoň trochu kvalitní text. Jeho vytvoření zahrnuje mimo jiné:

  • rešerše informací, případně nastudování podkladů dodaných klientem,

  • studium konkurence,

  • vyhledání vhodných klíčových slov,

  • psaní hrubého textu,

  • editace textu včetně zapracování klíčových slov, úpravy titulku a mezititulků,

  • zapracování případných připomínek.

I napsání jediné normostrany tak copywriterovi hravě zabere 3 i víc hodin. U delších článků pak čas strávený přípravou textu roste.

Samozřejmě můžete některé kroky vynechat a tvorbu obsahu tak výrazně zrychlit. Počítejte ale s tím, že se to podepíše na jeho kvalitě a účinnosti.