Jak najít správného copywritera? Pomůže vám cena i ukázky práce

Vcelku pravidelně se setkávám s jednou věcí. Obrátí se na mě klient a chce přepsat texty po předchozím copywriterovi. Nebo napsat úplně nové. Proč? Protože zjistil, že nefungují. Místo toho, aby ušetřil za levné texty, tak zaplatí za copywriting dvakrát. A to jen proto, že si na začátku špatně vybral.

Najít správného copywritera může být občas docela hlavolam. Je jich plný internet a jejich kvalita místy pokulhává.

Problém je v tom, že ke copywritingu nepotřebujete žádné speciální vybavení. Stačí jen klávesnice a počítač.

Spousta lidí to navíc doplňuje hromadou sebevědomí. Proto se dnes za copywritera považuje skoro každý, koho baví číst a občas si napíše něco na blog.

Jenže tak to není!

Opravdový copywriter musí nejen perfektně ovládat češtinu, ale také:

  • ví, co je stylistika a chápe, že text musí mít správný rytmus,
  • má alespoň základní znalosti z různých oblastí on-line (ideálně i off-line) marketingu,
  • ví, jak vypadají různé druhy obsahu a umí s nimi pracovat,
  • běžně pracuje s personami, cílovou skupinou a tonalitou
  • a průběžně se vzdělává.

Neplaťte za texty dvakrát

Problém je, že spousta lidí tyhle podmínky nesplňuje. Výsledek?

Trh je zaplevelený psavci, kteří se vydávají (a považují) za copywritery.

Jenže kvalita jejich výstupů tomu zdaleka neodpovídá. A vy platíte za texty, které jsou v lepším případě jen o chloupek lepší, než jaké byste zvládli sami.

V tom horším je dokonce musíte přepsat. Anebo si najdete tentokrát lepšího copywritera, který je vezme a napíše znovu. A lépe.

Za texty tak zaplatíte dvakrát.

Kromě původního autora vás budou stát ještě váš čas, nebo náklady na nového tvůrce. A pokud sáhnete po kvalitním copywriterovi, získáte fungující copy alespoň napodruhé.

Kvalitní copy za stovku? A teď tu o Karkulce...

Vodítek, podle kterých kvalitního copywritera poznáte, je několik. Tím prvním je cena. Samozřejmě, že to není zdaleka všechno. Jako základní orientační prvek je ale neocenitelná.

Pokud totiž stále věříte, že kvalitní copy seženete za 100 korun za hodinu či normostranu, pak vás čeká zklamání. Neseženete.

Pokud tedy nebudete mít takové štěstí, že narazíte na geniálního copywritera na samém začátku jeho kariéry. Nicméně ta šance je asi podobná jako na hlavní výhru ve Sportce.

Počítejte s tím, že pod 500 korun za hodinu získáte kvalitní copywriting jen výjimečně. U normostranového účtování navíc bývá hladina, kde se cena potkává s rozumnou kvalitou, ještě výš.

Ale vždyť 100 Kč za pár řádků je normální cena...

Ne.

Není.

Ani náhodou.

Ano, na internetu sice najdete spoustu copywriterů, kteří slibují cenu okolo 100 korun na hodinu (nebo nedejbože za normostranu), ale těm se raději vyhněte.

Tedy alespoň v případě, že hledáte kvalitní texty.

Pravděpodobně máte totiž tu čest se studentem, který s copywritingem teprve začíná. Na tom sice není nic špatného, jen musíte počítat s tím, že mu s největší pravděpodobností chybí spousta zkušeností a znalostí, které potřebujete.

Obvykle nezná základní pravidla copywritingu a neumí:

  • pracovat se strukturou textu,
  • upravit tonalitu podle cílové skupiny,
  • správně používat klíčová slova,
  • využívat různé marketingové nástroje.

Takové řešení se hodí jen v případě, že máte omezený rozpočet a prostě "potřebujete naplnit web".

Za pár korun kvalitní texty opravdu neseženete.

V ceně copywritera jsou totiž také jeho:

  • zkušenosti,
  • znalosti (ať jsou to fungující titulky, správná formulace call to action nebo už zmíněná práce s klíčovými slovy),
  • čas, který tráví vzděláváním a zlepšováním,
  • a také nástroje, které k práci využívá a které mu pomáhají vytvořit fungující texty.
Existuje řada nástrojů, které copywriterům pomáhají odvádět co nejlepší práci. Patří mezi ně například rozšíření pro Google Chrome Návrhy klíčových slov v Googlu pro SEO a Copy nebo Marketing Miner.

Vyrazte na copíkův web. A nezapomeňte lupu

Pomocí ceny tak výběr copywriterů výrazně omezíte. Samo o sobě to ale nestačí.

Projděte si také web nebo jiný profil daného copywritera. A všímejte si, jaké jsou na něm texty. Pokud jsou plné chyb, překlepů a stylistických nesmyslů, rychle pryč!

Jistě, každý může udělat chybu. Nesmí jich ale být plný web.

A netýká se to jen shody podmětu s přísudkem nebo špatně použitých čárek. Stejně důležitá je i stylistika.

Pokud si některé pasáže musíte číst třikrát, abyste je vůbec pochopili, rovnou takový web zavřete. Podobně nesrozumitelné texty u sebe asi mít nechcete.

Máte nějaké klienty? A můžu je vidět?

Při zkoumání webu se rozhodně mrkněte na dosavadní copywriterovy zkušenosti. A také na klienty, se kterým spolupracoval. Na webu je má uvedené snad každý trochu seriózní copík.

Díky tomu víte, že už má něco za sebou. A s jakými klienty spolupracuje. Zjistíte tak, jestli se zaměřuje na určitý typ firem i jestli má zkušenosti s vaším oborem.

Zároveň víte, kde si můžete jeho texty prohlédnout a ověřit si, jak vypadají.

  • Jsou opravdu bez chyb?
  • Čtou se vám dobře?
  • Je v nich to, co čtenář čeká?

Pokud ano, jste na správné cestě.

A jestli se vám nechce takové texty dohledávat a přemýšlet, co psal opravdu copywriter, klidně se mu ozvěte a požádejte ho o ukázky práce. Když je nenajdete přímo na jeho webu (nebo například v profilu Na volné noze), určitě vám je rád pošle.

Pokud ne, tak rychle pryč!

Ukázky textů, které najdete na portálu Na volné noze. Pokud nemá copywriter podobné portfolio na tomto nebo podobném serveru ani na svém webu, ukázky práce si vyžádejte.

Učit se, učit se a... jo, učit se!

Stejně jako v naprosté většině dalších oborů je důležitá ještě jedna věc - ochota vzdělávat se. A nemyslím tím jen objíždění přednášek a konferencí (přece jen jejich přínos často nebývá závratný).

Důležitější je spíš sledování marketingových odborníků a využívání tipů, o které se se svými fanoušky čas od času podělí.

Problém je, že něco takového na první pohled těžko zjistíte.

Zpravidla až na osobní schůzce máte šanci zjistit, jestli copywriter například ví:

  • jak pracovat s meta prvky,
  • jak vypadá fungující call to action
  • nebo jaké typy postů na sociální sítě fungují nejlépe.

Copywriter-odborník? Není nutno, není nutno...

Na závěr si neodpustím ještě jednu poznámku. Mezi firmami panuje mýtus, že copywriter má být odborník na dané téma.

Nesmysl.

Nic takového není potřeba. Správný copywriter vždy potřebné informace získá. Buď přímo od vás (v ideálním případě), nebo z různých blogů, odborných serverů či stránek konkurence.

Naopak to, že odborník není, je pro něj výhoda. Díky tomu si dokáže zachovat odstup. A vidí váš produkt očima zákazníka.

Nehrozí tak, že jako odborník přehlédne věci, které jemu připadají naprosto jasné a logické, ale pro vaše zákazníky tak jasné a logické být nemusí. A dokáže vše podat mnohem srozumitelněji.

5 tipů, abyste se nespálili

Jak tedy vypadá kvalitní copywriter? Rozhodně:

  • není levný
  • a nemusí být odborník.

Důležité je, aby:

  • jeho web byl srozumitelný a bez chyb,
  • měl zkušenosti s různými klienty,
  • se stále vzdělával.

I když všechny podmínky splní, není to samozřejmě ještě zárukou, že získáte kvalitní texty. Riziko, že se spálíte, ale rapidně klesá. A šance na fungující obsah je výrazně větší.

Další články

Zpět na blog
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram