Padouch nebo hrdina, všichni jedna rodina aneb vytěžte ze svého archetypu maximum

02.02.2020

Stát se z klauna hrdinou. Že to zní dobře? U firemní komunikace vás takový krok může přijít pěkně draho. Pokud totiž po letech vtípků začnete tvrdit, že spasíte svět, nemusí to vaši zákazníci tak úplně pochopit. Taková je síla archetypů.

Vlastní archetyp by přitom měla mít každá firma. Tedy skoro - pokud si otevřete hospodu a bude vám vadit, že tam chodí lidi, tak ho nepotřebujete. Jestli ale nějaké ty (věrné) zákazníky chcete, nad archetypem se raději zamyslete.

Archetypy totiž odrážejí vnitřní hodnoty, cíle a sny, které má každý z nás. Tedy i vaši zákazníci. A pokud poznáte, co vyznávají, můžete (a opravdu byste měli) tomu přizpůsobit i vaši komunikaci.

Najděte si "kamarády" pro firmu

Když zákazníci zjistí, že vyznáváte podobnou filozofii, lépe s nimi navážete vztah. Uvidí totiž, že je znáte a nabízíte jim, co chtějí nebo potřebují. A mluvíte s nimi jazykem, který očekávají.

Je to vlastně trochu sofistikovanější "hledání kamarádů". Přátele si totiž zpravidla hledáte podle zájmů - poznáte se třeba ve škole, při sportu nebo na koncertě. Prostě si máte co říct.

A přesně to z vás musí cítit i zákazník - že máte společné cíle, hodnoty a motivace. Potom si k vaší značce vytvoří vztah. A jakmile se bude rozhodovat, jaký chleba/auto/raketoplán si koupí, sáhne po tom vašem. I když budete třeba trochu dražší.

Archetypy zvenku i zevnitř

Zhruba to (tedy v nepatrně složitějším podání) tvrdí Margaret Marková a Carol S. Pearsonová ve své knize Hrdina nebo psanec. Právě v ní totiž teorii archetypů podrobně rozebírají.

A upozorňují, že nestačí archetypální komunikaci dodržovat pouze navenek. O hodnotách musíte být přesvědčení i uvnitř firmy. A také podle toho musíte samozřejmě jednat

Rozlišují těchto 12 archetypů:

Vypadá to jednoduše, že? Možná by se vám ale hodila ještě praktická ukázka. Nebudeme tady rozebírat přístup všech 12 archetypů, ale alespoň na pár přístupů ke komunikaci se mrkneme.

Jak komunikuje Klaun, Hrdina a Pečovatel

Představte si, že máte třeba internetové bankovnictví a potřebujete klientovi vysvětlit odstávku služeb. Můžete to zkusit jako:

  • Klaun

Hezké ráno přejeme,
vážně nás to mrzí, ale teď vás prostě k vašemu účtu pustit nemůžeme. V poslední době totiž kolem obchází spousta špionů, proto jsme si zavolali zabezpečovací agenturu a přiděláváme do oken nové mříže, vylepšujeme kamery a instalujeme před trezor silové pole.
Jakmile bude nové zabezpečení hotové, budete mít peníze zase po ruce. A nebojte, nepotrvá to dlouho - dejte nám ještě 20 minut a můžete zase utrácet.

  • Hrdina

Dobrý den, víte, že jen Google denně zablokuje víc než 100 milionů phishingových útoků? Přesto mu ale řada dalších unikne.
A proto jsme tu my! Právě teď vylepšujeme zabezpečení vašeho účtu tak, aby vás nezaskočily ani ty nejrafinovanjěší pasti. Následujících 20 minut proto nebude fungovat přihlášení k účtu. Za to získáte nejlepší zabezpečení, jaké je na trhu. A vaše peníze budou vždy ve 100% bezpečí!

  • Pečovatel

Dobrý den,
vítáme vás ve vašem internetovém bankovnictví. Právě pro vás připravujeme nové zabezpečení a další vylepšení, se kterými u nás vaše peníze budou jako v bavlnce. Bohužel kvůli tomu musíme dočasně omezit přístup do internetového bankovnictví.
Uvařte si proto zatím kávu a dejte si něco dobrého na zub. A za 20 minut se vraťte a vyzkoušejte vylepšení, která zatím připravíme.


Rozdíl, že? Nedá se přitom jednoznačně říct, který z těchto stylů a archetypů je lepší. Záleží na vašich klientech, firemním přístupu a hodnotách i na vaší dosavadní dlouhodobé komunikaci. Jakákoliv výrazná změna totiž může být dost bolestivá - alespoň pro vaše firemní konto.

Honza


Tento článek vznikl v roce 2016 pro blog Obsahové agentury, kde byl také původně publikovaný.