[Případová studie] Jak jsem zvýšil návštěvnost z Googlu o víc než 130 %

20.12.2020

Potřebujeme, abys dotáhl změnu koncepce i vizuální podoby webu. A zvedl jeho organickou návštěvnost. Zhruba taková slova jsem slyšel, když jsem před několika lety nastoupil jako šéf obsahu do on-line magazínu Milujeme fotografii. A protože příkazy se musí poslouchat, zvýšil jsem za zhruba rok a půl návštěvnost z Googlu na víc než dvojnásobek.

Copywriting na volné noze má jednu nevýhodu. Většinou nemáte přístup k číslům, která by vám ukázala úspěšnost a efektivitu jednotlivých textů. A pomohla vám v plánování dalších témat.

Většinou tak copywriter musí spoléhat na své dovednosti, zkušenosti a znalosti.

I proto jsem se před lety rozhodl opustit agenturní copywriting a vzít si na povel obsah serveru Milujeme fotografii.

Kromě jiného mě tam čekaly Google Analytics a možnost testovat různé typy a součásti obsahu. Mohl jsem si tak ověřit, jak dobře fungují některé triky a postupy.

Jaká byla situace

Do Zoneru, který má Milujeme fotografii na svědomí, jsem přicházel v době, kdy tenhle fotografický on-line magazín čekala výrazná změna. A místo aktualit a rozhovorů začaly víc prostoru získávat rady, tipy a návody.

Tedy evergreen obsah.

Takový, který dokáže čtenářům poradit a pomoci. Dnes, zítra i za 5 let.

Na mě bylo, abych takový obsah vymyslel, zajistil a postaral se o to, aby fungoval. Tedy aby postupně přiváděl stále víc čtenářů. A proměňoval je v zákazníky.

Výzva: přesvědčit i kritiky

V té době už mělo Milujeme fotografii hodně slušné postavení i velkou čtenářskou základnu. Jenže konverzí tolik nebylo. Bylo to logické - rozhovor se svatebním fotografem asi jen málokoho motivuje ke stažení softwaru na úpravu fotek.

Navíc jen půl roku předtím přešel program na systém předplatného. A to znamenalo spoustu kritiky i "hejtů" od uživatelů, kteří měli starší trvalé verze.

A také hlavní výzvu - přesvědčit starší i potenciální nové uživatele o tom, že se jim předplatné vyplatí. A že stojí za to program alespoň vyzkoušet.

Úkol č. 1: Přivést další čtenáře

Jak už jsem zmínil, mojí výhodou bylo, že jsem měl po ruce Google Analytics. Dokázal jsem tak zjistit, o jaká témata mají čtenáři největší zájem. A právě na nich nový obsah postavit.

Samozřejmě jsem k tomu nezapomněl přimíchat i jiná témata. Sice nepřinášela extrémní objemy návštěvnosti, ale pomáhala přivádět čtenáře, které bychom jinak neoslovili. Mohli jsme je tak seznámit s magazínem. A ukázat jim, že má smysl se na něj vracet.

Samotný výběr témat by sám o sobě nestačil. Bylo také potřeba dostat články víc mezi lidi. A pokud možno tak, aby čtenáře přiváděly dlouhodobě a stabilně.

Jinak řečeno dostat je na přední pozice vyhledávání v Googlu. To znamenalo připravovat kvalitní obsah a důsledně pracovat s klíčovými slovy. V tom mi pomohly Google Ads (a kolega, který mě s nimi důvěrněji seznámil).

Zdokonalení obsahu jsem se nakonec intenzivněji věnoval asi rok - poté, co jsem dotáhl do konce přechod magazínu na nový design a spuštění další jazykové mutace.

Výsledek?

Do mého odchodu z Milujeme fotografii měsíční organická návštěvnost z Googlu stoupla o 132 % (tedy o desítky tisíc návštěv). A stále rostla!

Povedlo se mi tedy dostat obsah k většímu množství čtenářů. A hlavně stabilně přivádět další.

Úkol č. 2: Zvýšit konverze

Samotná vyšší organická návštěvnost by ale byla jen polovičním úspěchem. Bylo také potřeba přesvědčit čtenáře, aby vyzkoušeli Zoner Photo Studio X.

Zároveň jsem ale nechtěl návštěvníky webu výzvami ke stažení zahltit. Pokud bych moc tlačil na pilu, mohli by vnímat Milujeme fotografii pouze jako platformu pro prezentaci softwaru. A spousta dobrých rad, jak fotit či upravovat snímky, by přišla vniveč.

Rozhodl jsem se proto spíš změnit práci s odkazy v jednotlivých článcích.

S pomocí Google Analytics jsem sledoval, jak efektivní jsou jednotlivé způsoby prolinkování. Podle toho jsem následně hledal nejvhodnější kombinaci odkazů v článcích, které už na webu byly.

A jakmile jsem ji našel, stačilo ji už jen využít i v nových textech.

V běžných měsících jsem tak počet stažení zvýšil o 153 %. A v době vánoční špičky, kdy jsem práci s obsahem víc přizpůsobil prodeji, vyskočil počet stažení oproti předchozímu roku dokonce o 305 %!

A to i přesto, že jsme:

  • Nenabízeli novou verzi programu, ale pouze pravidelně aktualizovaný software kupovaný pomocí pravidelného předplatného. Tedy systémem, který měl (a stále má) řadu odpůrců. A spoustu lidí od koupě odradil.

  • Kvůli GDPR přišli o tisíce pravidelných čtenářů, kteří neodsouhlasili aktualizované podmínky zpracování osobních údajů. Data přitom potvrdila, že mezi odhlášenými byli odběratelé newsletterů i push notifikací, kteří tyto kanály aktivně využívali.

Závěr

Díky datům z Google Analytics a s pomocí Google Ads jsem mohl nejen lépe plánovat nový obsah, ale také s ním efektivněji pracovat. Dokázal jsem s ním obsadit přední pozice v Googlu a přivádět z něj o desetitisíce lidí víc než v době, kdy jsem nastupoval.

Navíc jsem tak dokázal kompenzovat i výpadky způsobené GDPR.

Počet konverzí se mi podařilo stabilizovat na víc než dvojnásobku původní hodnoty.

Když jsem tedy po necelých dvou letech odcházel plně na volnou nohu, mohl jsem konstatovat: Úkol splněn! 

Honza