Jak napsat správný popis produktu? 6 + 3 věci, které nakopnou váš obrat

28.06.2020

Jak napsat produktový popisek, který 100% zafunguje? Má být krátký a výstižný nebo klidně delší s důrazem na emoce? Zdánlivě jednoduchá otázka, na kterou ale není tak snadné odpovědět. Správně totiž můžou být obě varianty. Stačí jen přizpůsobit produktové popisky zákazníkům. Mrkněte, jak na to.

Ještě než vám ukážu konkrétní prvky, které nesmí v produktových popiscích chybět, rozdělím je do 2 skupin. A to na:

  1. technické

  2. a obsahové.

Tohle rozdělení je sice spíš interní, ale pro přehlednost a zjednodušení práce nesmírně důležité.

Technická část říká, co nesmí v popisu produktu chybět. Jsou to například klíčová slova nebo vhodné fotky. Právě na ni se proto zaměřte ze všeho nejdřív.

Obsahová část zase vysvětluje, jak přesně s popisky pracovat, aby byly co nejefektivnější. Určuje totiž jejich přesné vyznění. A říká zákazníkům, proč vaše zboží potřebují.

Technická část produktových popisků

Nejprve si tedy ujasněte, co všechno bude popisu produktu obsahovat. Sem patří například:

  • klíčová slova,

  • výpis parametrů,

  • návody a schémata,

  • fotografie produktu

  • nebo produktová videa.

Klíčová slova

Klíčová slova jsou základ, se kterým musí pracovat každý web, který chce být úspěšný. Pomáhají totiž přivádět zákazníky z internetových vyhledávačů.

Potřebujete proto analýzu klíčových slov, ve které najdete:

  • obraty, které lidé hledají (a na které byste se tím pádem měli zaměřit),

  • analýzu vašeho webu,

  • analýzu konkurence

  • a tipy na vylepšení vašeho e-shopu.

To vše vám pomůže, abyste ve vyhledávačích poskočili výš.

Podle analýzy přidáte nové stránky na web, získáte témata pro blog nebo třeba upravíte rozdělení produktů. A copywriter díky klíčovým slovům napíše popisky tak, abyste se u Googlu nebo na Seznamu objevovali mezi nejlepšími.

Výpis parametrů

U většiny produktů využijete také výpis parametrů. Návštěvníkům zhuštěnou formou předá zásadní technické informace, které je zajímají. Je to například:

  • výkon počítače,

  • rozměry stolu

  • nebo rozlišení fotoaparátu.

Pro řadu klientů jsou důležitým vodítkem při výběru zboží. Pokud je tedy na webu nemáte, reálně hrozí, že návštěvníci utečou ke konkurenci. A u ní také nakoupí.

Nebojte se parametry podrobně rozepsat – podobně, jako to dělá například Alza. Neznamená to ale, že je musíte nabízet v plné délce každému a na prvním místě. Klidně je schovejte do rozbalovacího seznamu.
Nebojte se parametry podrobně rozepsat – podobně, jako to dělá například Alza. Neznamená to ale, že je musíte nabízet v plné délce každému a na prvním místě. Klidně je schovejte do rozbalovacího seznamu.

Návody a schémata

Návody a schémata jsou poměrně specifickou záležitostí. Zdaleka ne u všech produktů je potřebujete. Pokud je ale použití vašeho zboží složitější a nestačí ho jen "zapojit do elektřiny a zapnout", rozhodně se hodí.

Týká se to například návodů na sestavení nábytku nebo schémat ukazujících vhodnou pokládku dlažby.

Před přípravou produktových popisků se proto zamyslete, jestli vaši zákazníci podobné informace potřebují.

Pokud ano, dejte jim je!

Získáte tak v jejich očích plusové body.

Právě ty můžou nakonec rozhodnout o tom, že u vás návštěvník nakoupí. A že se k vám příště vrátí pro nové zboží.

Produktové fotografie

K popisu produktu přidejte také jeho reálné fotografie. Zákazníci si díky tomu lépe představí, jak bude vše vypadat u nich doma. Bez ohledu na to, jestli prodáváte krby, sušáky na prádlo nebo mobilní telefony.

Nesmíte totiž zapomenout, že pro spoustu lidí je vzhled jedním z hlavních rozhodovacích kritérií.

Pomocí fotografií navíc lépe ukážete vlastnosti produktu. Ať už je to velikost odpadkového koše, počet a typ konektorů u notebooku nebo příslušenství dodávané k vrtacímu kladivu.

Videa

Ideální je nespoléhat jen na fotografie, ale přidat i video. Právě v něm zákazníkům nejlépe předvedete, jak produkt funguje a jak s ním zacházet.

S jeho pomocí návštěvníky přesvědčíte, že:

  • sestavení nebo zapojení vašeho zboží je hračka,

  • práce s ním je jednoduchá a zvládne ji i malé dítě

  • nebo že odolá i drsnému zacházení.

Aby zákazník co nejlépe věděl, jak produkt vypadá a jak s ním pracovat, nezapomeňte nejen na fotografie, ale také na video. Takto s nimi pracuje například Megapixel.
Aby zákazník co nejlépe věděl, jak produkt vypadá a jak s ním pracovat, nezapomeňte nejen na fotografie, ale také na video. Takto s nimi pracuje například Megapixel.

Obsahová část produktových popisků

Když máte jasno, co všechno v produktových popiscích bude, pusťte se do zpracování obsahu.

Pro něj je zásadní jedna věc:

znalost cílové skupiny a jejího jazyka.

Právě ta vám řekne, jak s obsahem pracovat. A jak napsat opravdu fungující texty nebo připravit správná videa.

Je totiž velký rozdíl, jestli u vás nakupuje horních deset tisíc, drobní řemeslníci nebo třeba motorkáři.

Proto musíte své zákazníky co nejlépe poznat. A stanovit cílové skupiny a persony, ke kterým chcete mluvit.

A co potřebujete o svých klientech vědět? Například:

  • kolik je jim let,

  • jaké je jejich společenské postavení,

  • jaké mají zájmy,

  • jestli mají rodinu,

  • jaké je jejich povolání

  • nebo jestli mají specifický způsob vyjadřování.

Samozřejmě ne vždy potřebujete znát úplně všechno. Záleží na tom, co prodáváte a co je pro vymezení cílové skupiny důležité.

Například u motorkářů vás nemusí až tak zajímat jejich povolání a společenské postavení, jako spíš jejich způsob vyjadřování, zájmy nebo jestli mají rodinu. Právě to vám pomůže vytvořit ty nejefektivnější popisy produktů.

Jak napsat správný popis produktu

Základní prvky potřebné pro tvorbu fungujících produktových popisků už znáte. Teď se podívejte na 3 pravidla, které vám řeknou, jak s popisky pracovat.

1. Myslete na klienta a mluvte jeho jazykem

Pamatujte, že zákazník vám musí vždy rozumět. Jinak nepochopí, proč si má vaše zboží koupit.

Pokud tedy prodáváte například telefony pro seniory, je zbytečné pouštět se do gigaherzových, gigabytových nebo megapixelových závodů. Vaši cílovku to zajímat nebude.

Když navíc budete příliš odborní, lidé se v textu se ztratí. A raději odejdou nakoupit jinam.

K někomu, kdo jim rozumí.

A kdo mluví jejich jazykem.

Ať už je jím jednoduché a přímé vyjadřování, rockový slang nebo třeba apel na milovníky dobrého jídla či pití, který dokáže roztančit jejich chuťové pohárky.

Důraz na emoce a specifický styl psaní. Tak vypadají produktové popisky Manu tea. Je z nich vidět, že přesně vědí, k jakým lidem mluví a jak je zaujmou.
Důraz na emoce a specifický styl psaní. Tak vypadají produktové popisky Manu tea. Je z nich vidět, že přesně vědí, k jakým lidem mluví a jak je zaujmou.

2. Ukazujte přínosy produktu

Jasně, parametry jsou důležité. Rozhodně na nich ale nesmí stát celý popis produktu.

Zákazníci potřebují hlavně vědět, jak jim vaše zboží pomůže.

Proč si ho mají pořídit.

A úhlopříčka 6,5" u mobilního telefonu ani vymývaný povrch u dlažby nic takového neříkají.

Raději návštěvníkům webu vysvětlete, že:

  • Na velké obrazovce telefonu si užijí filmy stejně dobře jako v televizi. Kdykoliv a kdekoliv.

Nebo že:

  • Díky vymývanému protiskluzovému povrchu už vaše děti při pobíhání okolo bazénu neuklouznou.

3. Řešte touhy a obavy

Když zákazníky dobře poznáte, pochopíte, co hledají, po čem touží a čeho se bojí.

A na vás je, abyste to v produktových popiscích využili.

Stačí jim předvést, jak váš produkt jejich touhu či strach řeší. Nebo ukázat, že obavy, které mají kvůli špatným zkušenostem s jiným zbožím, u vás mít nemusí.

Pracujte přitom s emocemi i jasnými fakty.

Jak na to? Třeba takhle:


Obdivné a závistivé pohledy všech sousedů. Kdykoliv jdou kolem. Nebo jen vyjdou na zápraží. Vychutnejte si je i vy - a třeba denně!

S naším největším zahradním trpaslíkem budete 100% v centru pozornosti.

Měří 3,5 metru a tak ho zaručeně nikdo nepřehlédne.

A vaši sousedé puknou závistí.


Sami vidíte, že se popis produktu nesoustředí ani tak na zboží a jeho parametry, jako spíš na touhu ohromit.

Pokud tedy dobře poznáte touhy a obavy svých zákazníků, můžete se lépe odlišit od konkurence. A vaše popisky budou mnohem účinnější.

Client is king!

Přípravu produktových popisků tedy můžete rozdělit do 4 kroků:

  1. Zpracování analýzy klíčových slov (a případné úpravy webu).

  2. Návrh přesné struktury popisků (tedy jaké prvky se v nich objeví).

  3. Stanovení cílových skupin, vytvoření person a určení vhodné tonality (pokud jste ji neurčili už při tvorbě webu; pamatujte, že pokud mají být popisky opravdu věrohodné, musí mluvit stejným jazykem jako zbytek webu).

  4. A konečně finální zpracování popisků, ve kterém se prolnou veškeré předchozí kroky

Je pravda, že takový postup zabere spoustu týdnů. Rozhodně se vám to ale vyplatí. Nejen, že získáte víc zákazníků, ale dokážete je přesvědčit, že je opravdu znáte a jste jeden z nich.

Vybudujete si tak s nimi hlubší a pevnější vztah.

Takový, který vám zaručí, že se k vám budou pravidelně vracet. A na konkurenci zapomenou.

Honza